Liebe Freunde der Ratten,
wie im Juni schon angekündigt, gibt es nun neue Termine zu unserer Inszenierung Rattenmonologe-Shortversion Dasein.
Am kommenden Wochenende spielen wir am:
16.07. - 20:30 Uhr in der "Spukkommune" - im Rauchhaus, Mariannenplatz 1a
17.07. - 19:00 Uhr im "Studio 1" - im Bethanienhaus, Mariannenplatz 2
(im Rahmen der Ausstellung 11. Kunstkreuz 2010)
Eintritt frei - Spenden sind erwünscht
Vormerken sollte man sich auch unsere Ausstellung "theatERleben" *
in der Zeit vom 20.08 - 17.09.2010
mit o.g. Inszenierung am 04.09.2010 - um 20:00Uhr
in der "Studiobühne" - alte feuerwache, Marchlewskistr. 6
* Flyer folgt noch
Eine Freundin hat sich gewundert, warum ich mich über den 3:0 "Sieg" bei einem Fußballspiel nicht freue, schließlich sollte ich das als Deutscher doch tun. Daraufhin habe ich gesagt, dass mich diese nationalistische Scheisse nicht interessiert. Das hat natürlich große Empörung hervorgerufen.
Deshalb habe ich mir überlegt, ich sollte meine Formulierung "nationalistische Scheisse" im Zusammenhang mit der nationaldeutschen Begeisterung während der Männerfussballweltmeisterschaft 2010 vielleicht doch noch mal kurz erklären.
Die wesentliche Idee der Gründung von Nationen war es, in Ablösung von Monarchien oder in Ergänzung dazu, die Machtbasis von Herrschenden zu erweitern und zu verstärken. Dazu wurden unterschiedlichste Menschen mit unterschiedlichsten Interessen unter ein Format gebracht, um im Namen dieser künstlichen Konstruktion erfolgreicher Kriege führen zu können, in Afrika und wo anders in der Welt Kolonien gründen zu könnnen, um Menschen versklaven und um Rohstoffe um so effektiver ausbeuten zu können. Dafür wurde den Menschen versprochen: Wenn ihr mitmacht, wird es Euch besser gehen, werdet ihr sicher sein. Das Gegenteil ist passiert: Wer mitmachte, wurde vernutzt zum Gebären von Soldaten, zum Kannonenfutter auf den Schlachtfeldern dieser Welt. Noch heute wird bei Katastrophen gefragt, ob Deutsche dabei seien, als ob das einen Unterschied macht. Noch heute wird mit deutschen Waffen weltweit gemordet, Deutsche Soldaten ballern herum in Afgahnistan und anderswo, und im Namen von Deutschland wird in allen Teilen der Welt ausgebeutet, Profite ungleich verteilt, Natur zerstört, Chancen ungleich verteilt und so weiter und so fort.
Und dann betreten ein paar Männer, die irgendwie in diesem nationalen Raum namens Deutschland Fussball spielen, den Rasen im Rahmen eines leistungsorientierten Wettbewerbs, und alle reißen die Schwarzrotgelben Lappen hoch und schreiben Hurra. Ich finde das selten dämlich, in jedweder Hinsicht. Und deswegen sage ich, dass das nationalistische Scheisse ist.
June 24 – June 28, 2010
London Action Resource Centre
62 Fieldgate St. Whitechapel, London E1 1ES
http://www.londonarc.org
Squatting Europe is a research network focusing on the squatters’ movement. Our aim is to produce reliable and fine-grained knowledge about this movement not only as an end in itself, but also as a public resource, especially for squatters and activists. Critical engagement, transdisciplinarity and comparative approaches are the bases of our project. The group is an open transnational collective (Squatting Europe Kollective, SQEK) whose members represent a diversity of disciplines and fields of interest seeking to understand the issues associated with squats and social centres across the European Union.
SCHEDULE
Thursday June 24th
4-7pm: SQUATTING, CITIES & MEDIA. Lynn Owens (Spatial politics) Galvao Santos (Mass Media) Alan W. Moore (Artivism)
Friday June 25th
1-7pm: SQUATTING AS A SOCIAL-URBAN MOVEMENT Baptiste Colin (Reformists/ Libertarian) Hans Pruijt (Social Movements’ Theories) César Guzmán (European Urban Movement) Miguel Martínez (Institutionalisation) Ely Lorenzi (Critical Mass and Squatting)
Saturday June 26th
9am-12pm: Pierpaolo Mudu (On Self-funded research principles) SQUATTING, CITIES & MEDIA Peter Birke (Gentrification and economic
crisis) Discussion
1-4pm: SQUATTING AS A SOCIAL-URBAN MOVEMENT Discussion
4-7pm: Public talk
Sunday June 27th
1-4pm: SQUATTING AS A SOCIAL-URBAN MOVEMENT Discussion
Monday June 28th
9am-12pm: SQEK & ACTION-RESEARCH AGENDA Discussion
Contact: email to
Angel Martinez Lopez (
Why squatting?
While homelessness is escalating worldwide, the production of empty spaces is becoming a regular feature of contemporary society. As states and markets failed to fulfil their allocated function, buildings sit empty while homelessness has been increasing across Europe and the world. In this time of crisis, people who have decided to take matters into their own hands are squatting a diversity of spaces: office blocks, factories, abandoned theatres, public houses (UK) and bars, as well as houses. In the process, the concept of urban development and renewal, i.e. urban and housing politics and spatial adjustment is re-interpreted and detourned. Indeed, squatting is not just a way to satisfy the need for housing and to express the rarity of spaces of sociability, but it is also an attempt to practice nonhierarchical and participatory organization models. Squats often offer an alternative mode of envisioning social relationships and political practices and developing collective activities such as critical and radical political meetings and countercultural events outside of, and in antagonism with, commercial circuits. Claiming their political dimension, social centre activists and squatters are thus often engaged in broader protest campaigns and social movements, fighting against precariousness, urban speculation, racism, neo-fascism, state repression, militarization, war, locally unwanted land use, private- oriented education/university reforms.
The existence of vacant buildings once designed to house the production of multinational capital in the metropolis not only belies the neutrality of market forces but also stands as an accusation to neo-liberal home ownership ideology. Yet, in spite of the evidence of its social contributions to the urban global crisis, many scholars and politicians still consider the squatters’ movement marginal.
The rhetoric of economic recovery reflects the vacancy of current political debate. Politicians call for social cohesion and selfresponsibility. However, when people actually take these values seriously, they are often treated as criminals who undermine social integration. Academic responses to the current crisis have been just as vacant. While many researchers are struggling with the neo-liberal attack on public universities and seem only interested in getting funding from private companies and in the production of marketoriented information, others seem more interested in theorizing the problem than addressing it. Yet, social movements and urban problems are demanding a much more socially committed production and distribution of knowledge. Accordingly, SQEK will seek to critically analyse the squatters’ movement in its relevant contexts (historical, cultural, spatial, political, and economic), trying to involve the activists in the research practices, and sharing the knowledge thus produced with them and society.
Hallo, Lilo Kuscheltier war am 1. Mai 2010 dabei, als es darum ging, an der Bornholmer Brücke einen Naziaufmarsch zu blockieren. Dazu gibt es eine kleine Fotodokumentation hier, die aber erst noch vollständig werden muss. Bis dahin ist diese Seite eine kleine Experimentierstelle für Fotogalerie-Tools im Web. Danke für Euer Verständnis.